Droga przesyłki

Droga przesyłki

Według raportu Gemius dla e-Commerce w Polsce 2018 15,5 mln polskich internautów kupuje online. To bardzo duża liczba osób i jeszcze większa liczba przesyłek. Czy wiesz co dzieje się z towarem, który zamawiasz prze Internet? Postaramy się pokazać jaką drogę pokonuje Twoja przesyłka.

  • Zamówienie w sklepie internetowym

Czynnością inicjującą wyruszenie przesyłki z towarem jest złożenie zamówienia w sklepie internetowym. Po tym działaniu, w terminie określonym w regulaminie sklepu oraz za pośrednictwem wybranej firmy kurierskiej paczka wyruszy w swoją podróż.

  • Zapakowanie

Pierwszą ważną rzeczą, która leży w gestii sklepu internetowego jest bezpieczne przygotowanie towaru do wysyłki. Produkt powinien zostać umieszczony w kartonie w sposób nie pozwalający na przemieszczanie się w nim. Pusta przestrzeń powinna zostać napakowana specjalnie do tego stworzonymi wypełniaczami (np. poduszka z powietrzem, wełna drzewna czy pocięta tektura).

  • Nadanie w firmie przewozowej

Bezpiecznie zapakowany produkt można przekazać do nadania firmie kurierskiej. Istnieje kilka sposobów nadawania paczek:

  • U kuriera – wypełniając zlecenie zamawiamy od razu przyjazd kuriera po paczkę. Każda firma kurierska oferuje taką usługę. Należy jednak pamiętać, że istnieje ryzyko braku podjazdu po przesyłkę. Kurier może nie zdążyć po nią podjechać i w takim wypadku przesyłka zostanie nadana w późniejszym terminie. Może to spowodować niezadowolenie Twojego klienta. Chcesz zamówić kuriera? Za pośrednictwem Kepex.pl zrobisz to w kilku prostych krokach – kliknij TUTAJ
  • W punkcie – gdy nie chcesz czekać na przyjazd kuriera możesz nadać przesyłkę w wielu Punktach Nadawania Paczek, które są rozsiane po całej Polsce. Wystarczy, że przyniesiesz bezpiecznie zapakowaną przesyłkę, a pracownik punktu dopasuje usługę do Twoich potrzeb. Przesyłkę możesz nadać w Punktach Kepex – sprawdź gdzie się znajdują KLIK.
  • W oddziale przewoźnika – wybierając tą opcję nie musisz polegać na pracy innych i masz pewność, że Twoja przesyłka zostanie wysłana w trasę w dniu nadania (chyba, że przyjdziesz do oddziału po wyjeździe ostatniego TIRa z paczkami). Pamiętaj! Nie wszystkie firmy kurierskie dają możliwość opłacenia paczki w POK oddziałowym co oznacza, że musisz przyjść z wydrukowaną etykietą.
  • Ukierunkowanie i transport

Po nadaniu (fizycznym przekazaniu pracownikowi firmy kurierskiej) paczka trafia na linię sortującą – czyli automatyczny przekaźnik, który spycha paczkę w miejsce gdzie na samochód frachtowy ładowane są paczki do miasta docelowego (krajowe) lub kraju przeznaczenia (międzynarodowe). Przesyłki krajowe w ciągu nocy są transportowane do oddziału doręczającego i kolejnego dnia roboczego dostarczane do odbiorców. Natomiast czas doręczenia przesyłek międzynarodowych jest zdecydowanie dłuższy i zależy m.in. od ilości sortowni, w których paczka będzie przepakowywana oraz odległości od kraju docelowego. Doręczenie może nastąpić już drugiego dnia roboczego (np. transport Polska – Niemcy) lub trwać nawet kilka tygodni (np. kraje afrykańskie).

  • Sort na rejony

Po przyjeździe paczki do miasta docelowego trafia ona ponownie na linię sortującą i jest przypisywana do konkretnego kuriera, który podejmie próbę jej doręczenia do adresata. Doręczyciel otrzymuje kontener z przesyłkami, które musi ułożyć na aucie w kolejności doręczania.

  • Próba doręczenia

Kurier ma obowiązek podjazdu pod adres wskazany na etykiecie i podjęcia próby doręczenia przesyłki – przekazania jej odbiorcy lub osobie upoważnionej do odbioru. Kurierzy pracują zwykle w godzinach 9:00 – 17:00 i wtedy doręczają przesyłki. Podając adres dostawy paczki zadbaj, aby ktoś czekał na kuriera. W przeciwnym wypadku kurier zostawi awizo. Nie możesz być w domu w wyżej wspominanych godzinach? Wpisz w formularzu zamówienia adres do pracy lub miejsca, w którym będziesz w czasie pracy kuriera. Możesz również poprosić doręczyciela, gdy ten będzie się z Tobą kontaktował, aby doręczył on przesyłkę pod inny adres (np. do Twojej rodziny/sąsiada). Nie może to być jednak miejsce bardzo oddalone – powinno się ono znajdować na rejonie obsługiwanym przez kuriera.

  • Awizo

Co się stanie, gdy kurier nie zastanie Cię pod adresem doręczenia? Zwykle w takim wypadku wypisze awizo wskazując na nim punkt, w którym można odebrać przesyłkę. Pamiętaj, że kurierowi zależy na tym, aby skutecznie doręczyć paczkę – zwykle jest on wynagradzany za efektywne doręczenie. Po upływie wskazanego terminu paczka zostanie zwrócona do nadawcy. Możesz też spróbować skontaktować się z infolinią przewoźnika i zamówić ponowne doręczenie (usługa ta może być dodatkowo płatna).

  • Zwrot

W przypadku, gdy kurier podejmie nieudaną próbę doręczenia paczka zostanie zwrócona do nadawcy. Przesyłka może zostać zwrócona z powodu:

  • błędnego adresu i braku możliwości ustalenia poprawnego,
  • odmowy przyjęcia paczki przez adresata,
  • odmowy zapłacenia kwoty pobrania,
  • brak odbioru przesyłki awizowanej.

Zwrot paczki zawsze jest dodatkowo płatny i wynosi 100% opłaty uiszczonej za usługę. Opłata ta wynika z pracy, którą trzeba wykonać, aby paczka znalazła się z powrotem u nadawcy. Są to te same czynności, które są niezbędne do doręczenia dlatego jest naliczana „podwójna” opłata.

  • Pobranie

Pobranie to usługa dodatkowa dzięki, której kurier przed doręczeniem pobierze od adresata zapłatę za towar. Pieniądze zostaną zwrócone na Twój rachunek bankowy w określonym terminie. Pozwala ona na szybszą wysyłkę bez konieczności oczekiwania na księgowanie środków. Niestety jest też kilka problemów związanych z tą usługą. Przesyłki pobraniowe są najczęściej zwracane, ponieważ adresat myśli, że skoro nie zapłacił to nie ponosi żadnych konsekwencji. Kolejnym problem to nie posiadanie przez odbiorcę wystarczającej kwoty w gotówce, aby uiścić opłatę. Kurier w takim przypadku zostawi paczkę w punkcie. Można z dużą pewnością stwierdzić, że przesyłka nie zostanie odebrana. Następna kontrowersja to oczekiwanie adresatów, że będą mogli obejrzeć przedmiot przed jego opłaceniem. Nie ma takiej możliwości. Przedmiot można obejrzeć i ocenić czy nie został uszkodzony dopiero po zapłaceniu kwoty pobrania i pokwitowaniu odbioru paczki.

Please follow and like us:
0