Droga przesyłki

Droga przesyłki

Według raportu Gemius dla
e-Commerce w Polsce 2018 15,5 mln polskich internautów kupuje online. To bardzo
duża liczba osób i jeszcze większa liczba przesyłek. Czy wiesz co dzieje się z
towarem, który zamawiasz prze Internet? Postaramy się pokazać jaką drogę
pokonuje Twoja przesyłka.

  • Zamówienie w sklepie internetowym

Czynnością inicjującą wyruszenie
przesyłki z towarem jest złożenie zamówienia w sklepie internetowym. Po tym
działaniu, w terminie określonym w regulaminie sklepu oraz za pośrednictwem
wybranej firmy kurierskiej paczka wyruszy w swoją podróż.

  • Zapakowanie

Pierwszą ważną rzeczą, która leży
w gestii sklepu internetowego jest bezpieczne przygotowanie towaru do wysyłki.
Produkt powinien zostać umieszczony w kartonie w sposób nie pozwalający na
przemieszczanie się w nim. Pusta przestrzeń powinna zostać napakowana
specjalnie do tego stworzonymi wypełniaczami (np. poduszka z powietrzem, wełna
drzewna czy pocięta tektura).

  • Nadanie w firmie przewozowej

Bezpiecznie zapakowany produkt
można przekazać do nadania firmie kurierskiej. Istnieje kilka sposobów
nadawania paczek:

  • U kuriera – wypełniając zlecenie zamawiamy od
    razu przyjazd kuriera po paczkę. Każda firma kurierska oferuje taką usługę.
    Należy jednak pamiętać, że istnieje ryzyko braku podjazdu po przesyłkę. Kurier
    może nie zdążyć po nią podjechać i w takim wypadku przesyłka zostanie nadana w
    późniejszym terminie. Może to spowodować niezadowolenie Twojego klienta. Chcesz
    zamówić kuriera? Za pośrednictwem Kepex.pl zrobisz to w kilku prostych krokach
    – kliknij TUTAJ
  • W punkcie – gdy nie chcesz czekać na przyjazd
    kuriera możesz nadać przesyłkę w wielu Punktach Nadawania Paczek, które są
    rozsiane po całej Polsce. Wystarczy, że przyniesiesz bezpiecznie zapakowaną
    przesyłkę, a pracownik punktu dopasuje usługę do Twoich potrzeb. Przesyłkę
    możesz nadać w Punktach Kepex – sprawdź gdzie się znajdują KLIK.
  • W oddziale przewoźnika – wybierając tą opcję nie
    musisz polegać na pracy innych i masz pewność, że Twoja przesyłka zostanie
    wysłana w trasę w dniu nadania (chyba, że przyjdziesz do oddziału po wyjeździe
    ostatniego TIRa z paczkami). Pamiętaj! Nie wszystkie firmy kurierskie dają
    możliwość opłacenia paczki w POK oddziałowym co oznacza, że musisz przyjść z
    wydrukowaną etykietą.

  • Ukierunkowanie i transport

Po nadaniu (fizycznym przekazaniu
pracownikowi firmy kurierskiej) paczka trafia na linię sortującą – czyli
automatyczny przekaźnik, który spycha paczkę w miejsce gdzie na samochód
frachtowy ładowane są paczki do miasta docelowego (krajowe) lub kraju
przeznaczenia (międzynarodowe). Przesyłki krajowe w ciągu nocy są
transportowane do oddziału doręczającego i kolejnego dnia roboczego dostarczane
do odbiorców. Natomiast czas doręczenia przesyłek międzynarodowych jest
zdecydowanie dłuższy i zależy m.in. od ilości sortowni, w których paczka będzie
przepakowywana oraz odległości od kraju docelowego. Doręczenie może nastąpić
już drugiego dnia roboczego (np. transport Polska – Niemcy) lub trwać nawet
kilka tygodni (np. kraje afrykańskie).

  • Sort na rejony

Po przyjeździe paczki do miasta
docelowego trafia ona ponownie na linię sortującą i jest przypisywana do
konkretnego kuriera, który podejmie próbę jej doręczenia do adresata.
Doręczyciel otrzymuje kontener z przesyłkami, które musi ułożyć na aucie w
kolejności doręczania.

  • Próba doręczenia

Kurier ma obowiązek podjazdu pod
adres wskazany na etykiecie i podjęcia próby doręczenia przesyłki – przekazania
jej odbiorcy lub osobie upoważnionej do odbioru. Kurierzy pracują zwykle w
godzinach 9:00 – 17:00 i wtedy doręczają przesyłki. Podając adres dostawy
paczki zadbaj, aby ktoś czekał na kuriera. W przeciwnym wypadku kurier zostawi
awizo. Nie możesz być w domu w wyżej wspominanych godzinach? Wpisz w formularzu
zamówienia adres do pracy lub miejsca, w którym będziesz w czasie pracy
kuriera. Możesz również poprosić doręczyciela, gdy ten będzie się z Tobą
kontaktował, aby doręczył on przesyłkę pod inny adres (np. do Twojej rodziny/sąsiada).
Nie może to być jednak miejsce bardzo oddalone – powinno się ono znajdować na
rejonie obsługiwanym przez kuriera.

  • Awizo

Co się stanie, gdy kurier nie
zastanie Cię pod adresem doręczenia? Zwykle w takim wypadku wypisze awizo
wskazując na nim punkt, w którym można odebrać przesyłkę. Pamiętaj, że
kurierowi zależy na tym, aby skutecznie doręczyć paczkę – zwykle jest on
wynagradzany za efektywne doręczenie. Po upływie wskazanego terminu paczka
zostanie zwrócona do nadawcy. Możesz też spróbować skontaktować się z infolinią
przewoźnika i zamówić ponowne doręczenie (usługa ta może być dodatkowo płatna).

  • Zwrot

W przypadku, gdy kurier podejmie
nieudaną próbę doręczenia paczka zostanie zwrócona do nadawcy. Przesyłka może
zostać zwrócona z powodu:

  • błędnego adresu i braku możliwości ustalenia
    poprawnego,
  • odmowy przyjęcia paczki przez adresata,
  • odmowy zapłacenia kwoty pobrania,
  • brak odbioru przesyłki awizowanej.

Zwrot paczki zawsze jest
dodatkowo płatny i wynosi 100% opłaty uiszczonej za usługę. Opłata ta wynika z
pracy, którą trzeba wykonać, aby paczka znalazła się z powrotem u nadawcy. Są
to te same czynności, które są niezbędne do doręczenia dlatego jest naliczana
„podwójna” opłata.

  • Pobranie

Pobranie to usługa dodatkowa
dzięki, której kurier przed doręczeniem pobierze od adresata zapłatę za towar.
Pieniądze zostaną zwrócone na Twój rachunek bankowy w określonym terminie.
Pozwala ona na szybszą wysyłkę bez konieczności oczekiwania na księgowanie
środków. Niestety jest też kilka problemów związanych z tą usługą. Przesyłki
pobraniowe są najczęściej zwracane, ponieważ adresat myśli, że skoro nie
zapłacił to nie ponosi żadnych konsekwencji. Kolejnym problem to nie posiadanie
przez odbiorcę wystarczającej kwoty w gotówce, aby uiścić opłatę. Kurier w
takim przypadku zostawi paczkę w punkcie. Można z dużą pewnością stwierdzić, że
przesyłka nie zostanie odebrana. Następna kontrowersja to oczekiwanie
adresatów, że będą mogli obejrzeć przedmiot przed jego opłaceniem. Nie ma
takiej możliwości. Przedmiot można obejrzeć i ocenić czy nie został uszkodzony
dopiero po zapłaceniu kwoty pobrania i pokwitowaniu odbioru paczki.